Diskussionsfrågor och instruktioner för gruppdiskussionerna
1. Presentationsrunda, namn, bostadsort och ev. organisationsanknytning
2. Välj en återrapportör som antecknar det viktigaste ni kommer fram till
3. Utse en person som alla ska maila till på stående fot så att ni får varandras mailadresser och kan hålla kontakten mellan mötena. Denna person sammanställer mail-listan efter mötet och delger de andra.
4. Vilket förberedelsearbete har startat? Vilka organisationer och aktivistgrupper kan engageras? Marknadshyra angår alla som har intresse av klimat, miljö, barnperspektiv, sociala frågor och vill bekämpa segregation.
5. Hur stora och hur många kan protesterna bli lokalt 18 april. Vilka platser kan vara lämpliga. Går det att sätta ett mål att gå ut med redan nu.
6. Vilka lokala aktiviteter behövs för att mobilisera till lokalt deltagande 18 april? T.ex. digitala möten, affischering, utomhusaktiviteter, kontakt lokala media, samarbete med andra grupper och organisationer, lokalt material om hur marknadshyra drabbar orten. Tidsplan, hur ska arbetet organiseras och vad finns det för praktiska problem. – TIPS: TA HJÄLP av den gemensamma kampanjplanen HÄR
7. Vilket stöd behövs från den gemensamma kampanjorganisationen? I februari kommer det att tas fram ett häfte med Uttalande, Kampanjplan, Plattform och Frågor och svar som kan beställas (hoppas vi, beror på om vi lyckas skaffa ekonomi för detta) men också tryckas upp lokalt. Ett flygblad kommer också att finnas som kan användas eller ändras lokalt och en affisch som även blir trappaffisch/fönster affisch. Vi planerar också upptryckning av dekaler/banderoller över magen med vår svart/röd/ vita logga för att använda 18 april. Hyresgästföreningens digitala kampanj ”Säg Nej till regeringens hyreschock” riktad till politiker kan användas av alla. Fler ideér?
8. Vi har stort behov mer resurser till arbetet med att nå traditionell media och komma ut på social media på riksnivå, några som kan hjälpa till?